Alla inlägg den 12 maj 2013

Av Erik H - 12 maj 2013 15:13

Konnichiwa! 

Eller Hej! som man säger i Sverige. Hur som helst har jag varit på auktion i Tsukji Fish Market som stod med i min fina Tokyo places to visit-handbok. Det är också världens största fiskhandel. Som vanligt i Sverige handlar man oftast fisk i mataffären eller utanför i en slags husvagn. Men som jag har skrivit tidigare är fisk en mycket viktig matkälla i Japan när det gränsar till vatten runt hela landet. I Tsukji Fish Market måste man ha license för att köpa på auktion, annars på auktionen är det vanligast att man handlar stora tonfiskar och det sker tidigt på morgonen runt klockan tjugo över fem. Men dem som endast är där för att se på (jag som exempel) får vara där från kl. 05 till 06:15. Själva auktionen slutar några timmar senare och det gör ingeting för mig, att jag behöver gå några timmar tidigare. I marknaden får man handla, självklart, en sak som jag köpte var sushi. Inget vidare. Jag försökte att tycka om det, en fin och färsk bit med sushi, men nej, det smakade inte bra alls dessutom är den rå annars kanske det är en annan sak. Jag tycker att median och folk överskattar det helt enkelt. Jag gillar fisk som serveras ofta i Sverige t ex röding, torsk, kallrökt lax m.fl Det kan också bero på sitt lands kultur då jag är uppväxt med den sorts fisk.

Jag begav mig ut Tsukijishijō Station som ligger i Chuo, rakt i Tokyo's mitten nära Tokyo Bay. Med den tunnelbanan tog jag mig hit också, det är extremt smidigt att slippa köra bil här.

 

En lite rödare fisk en Sverige är vana vid. Sushi är 

ingeting jag hade rekommenderat. (på bilden är de

t inte sushi).

 

/Erik



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards