Direktlänk till inlägg 25 april 2013

I ljusets hastighet...

Av Erik H - 25 april 2013 09:48

 Halloj!

Som nämnt i min tidigare blogg så har jag åkt ett par tåg runt i Japan. Jag hade hört att det var något speciellt tåg som gick mer än dubbelt så fort som SJ's snabbtåg (200 km/h).

Japp, nu har jag åkt den. 500 kilometer i timmen, och då passade det att lyssna på Rubber Bullets med 10cc. Tåget heter Maglev (förkortat från magnetic levitation) och svävar på magneter, och det gör att Maglev åker smidigt och stadigt och kan nå rekordhastigheten på 515 km/h! Däremot är konstruktionen tysk men Japan har valt att det är mycket viktigt med snabb transport. Kanske ska det inskaffas i Sverige?. Det vore ganska smidigt att ha detta i Sverige t ex om man ska till några släktingar slipper man den långa bilfärden med familjen. Rent ekonomiskt tror jag inte att det någon gång byggs i Sverige.

Över till Japan...

Idag var det ungefär samma väder som när jag anlände här, halvklart och 20°C. Jag kollade på nätet att i Sverige är det 8°C och klart i skyn.Varje gång jag stiger in i min lägenhet funderar jag på att flytta till något finare men det tillåter inte plånboken i dagens nutid. Nu är det kväll och jag försöker att summera vad jag har gjort denna dag. Imorse steg jag upp runt 8-snåre och begav mig ut mot centrala Tokyo. Jag träffade en gammal kompis, min gamla gitarrlärare. Han hade bott i Japan 12 år nu efter hans pension. Han kan lite japanska som han har lärt sig från sin granne. Grannen är också pensionär och mycket rik, det var Yngwie också. Han förslog att vi skulle åka på en utflykt ut i Japan inom dem senaste dagarna. Hans granne är buddhist (ungefär 22% av Japan är buddhister.) I Sverige är det mest kristna.


    

Japan har finare väder, men forfarande saknar man lite av Sveriges kultur.

/Erik

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Erik H - 28 maj 2013 10:27

Väckarklockan ringde. Chicago spelades upp. Nu var det en till ny dag i Tokyo - eller det var. På den senaste tiden har jag varit och besökt 皇居, Kōkyo, där den kejserliga familjen bor. Det hela ligger på en enorm park med en ö mi...

Av Erik H - 26 maj 2013 13:16

Tjenare monsterdiggare (godzilla ref.). Eller som man säger i Japan, Konitchiwa!   På en av Japans tv-kanaler NHK, som tur var med engelsk översattning på text, var det ett program om kärnkraftverk och energi. Det inledes med Minamata olyckorna s...

Av Erik H - 21 maj 2013 10:17

Sensoi Tempel och på japanska (金龍山浅草寺, Kinryū-zan Sensō-ji), japp, nu har jag besökt Japans äldsta och mest kända tempel som byggdes vid 600 talet e.kr. Det är ett buddhism tempel. Det ser ut som et...

Av Erik H - 16 maj 2013 12:37

Halloj! Återigen bloggar jag från Tokyo, Japan. Som skrivet i föregående blogg har jag besökt Shinagawa Aquarium. Först var det tänkt att jag skulle besöka det i tisdags, men efter att jag kollade deras hemsida kvällen innan såg jag att varje tis...

Av Erik H - 14 maj 2013 10:29


  Halloj! Som förra bloggen nämnde jag min Places-to-visit-in-Tokyo handbok, den har jag läst i igen och har därför besökt följande ställen: Jag har kollat på Sumo, besökt Shinagawa Aquarium, och promenerat över Shybuya Crossing. Igår var det e...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards