Direktlänk till inlägg 14 maj 2013

Fler tips av min Tokyo bok!

Av Erik H - 14 maj 2013 10:29


Halloj!

Som förra bloggen nämnde jag min Places-to-visit-in-Tokyo handbok, den har jag läst i igen och har därför besökt följande ställen: Jag har kollat på Sumo, besökt Shinagawa Aquarium, och promenerat över Shybuya Crossing.

Igår var det en mindre jordbävning i Tokyo, inget skadades och folket är vana med det och därför var det många som inte reagerade och fortsatte med det dem gjorde, andra däremot gömde sig under bordet och varnade andra om det.

Över till Sumo. Sumo är en japansk kampsport som liknar brottning men skillnaden är att deltagarna är stora och kraftiga. Reglerna går ut på att "knuffa" ut motståndaren ur cirekln eller få ner honom på golvet på med vilken som helst kroppsdel förutom fötterna. Det är ett tournament som börjar 12:e maj och slutar den 21:a maj, kostnaden för en biljett kostar som mest 20 000 yen, dvs 1310 kr. I Sverige har jag aldrig sett kampsport live, inte heller på tv, förutom Rocky men det är bara en film med manus och är därför inte samma sak.

Shybuya Crossing. Den är känd för att vara med i TV, t ex i dokumentärer, filmer och nyheter. Det är det stora "övergångsstället" i Tokyo. Den är också känd för att man möter folk man känner, det är efter historian om hundägaren som lämnade sin hund där. Hundägaren dog sedan och hunden fortsatte att gå dit för att möta honom i 10 år. Jag träffade dock inte någon jag kände. I några minuter försvinner alla och trafiken kommer in, sen några minuter senare är alla tillbaka där. Stora fina höghus med lysande reklamskyltar. Fast det är inte den bästa gatan jag har gått över, utan min favorit är självklart när jag gick över Abbey Road. Men det var ändå en ganska häftig upplevelse.

I nästa blogg skriver jag om Shinagawa Aquarium!

   

Den ena bilden är det sumo, den andra är det Shybuya.

/Erik



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Erik H - 28 maj 2013 10:27

Väckarklockan ringde. Chicago spelades upp. Nu var det en till ny dag i Tokyo - eller det var. På den senaste tiden har jag varit och besökt 皇居, Kōkyo, där den kejserliga familjen bor. Det hela ligger på en enorm park med en ö mi...

Av Erik H - 26 maj 2013 13:16

Tjenare monsterdiggare (godzilla ref.). Eller som man säger i Japan, Konitchiwa!   På en av Japans tv-kanaler NHK, som tur var med engelsk översattning på text, var det ett program om kärnkraftverk och energi. Det inledes med Minamata olyckorna s...

Av Erik H - 21 maj 2013 10:17

Sensoi Tempel och på japanska (金龍山浅草寺, Kinryū-zan Sensō-ji), japp, nu har jag besökt Japans äldsta och mest kända tempel som byggdes vid 600 talet e.kr. Det är ett buddhism tempel. Det ser ut som et...

Av Erik H - 16 maj 2013 12:37

Halloj! Återigen bloggar jag från Tokyo, Japan. Som skrivet i föregående blogg har jag besökt Shinagawa Aquarium. Först var det tänkt att jag skulle besöka det i tisdags, men efter att jag kollade deras hemsida kvällen innan såg jag att varje tis...

Av Erik H - 12 maj 2013 15:13

Konnichiwa!  Eller Hej! som man säger i Sverige. Hur som helst har jag varit på auktion i Tsukji Fish Market som stod med i min fina Tokyo places to visit-handbok. Det är också världens största fiskhandel. Som vanligt i Sverige handlar man oftast f...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards