Alla inlägg den 7 maj 2013

Av Erik H - 7 maj 2013 09:59

Hallojs!

Idag är det soligt med lite moln på en temperatur på ungefär 20 C. Grannen min berättade mer om Fukushima. När elen slogs ut slutade sjukhusen fungera och då dog många, och ett lite annorlunda el-sparande tips som folket gjorde var att klippa sig kort därför då behövs det mindre för att tvätta och hårblåsen behövs mindre. Men sen går inte tågen lika ofta heller. Jag fick låna grannens bil till att åka till en fabrik, en Volvo fabrik. Jag tycker att folket här är mycket trevligare här än i Sverige, t ex att grannen lånar ut bilen när i Sverige kanske man knappt pratar med dem.  Volvo grundades i Sverige på tidigt 1900-tal och många bilar i Sverige är Volvo och idag är det en av värdens största tillverkare. I Agea, Japan har dem ungefär 10 000 anställda och var nära på att stänga ner 2011. Arbetarnas lön i Sverige kan variera från 20-30 000 kr/månad och här i Japan är det mindre, han som jag pratade med tjänar c:a 200000 yen - motsvarande 13345.98 kr. Arbetarna jobbar hårt och är duktiga på hög kvalite men dem behandlas inget vidare där, ingen mat på rasterna, korta raster men inga stora olyckor. Det säger han att det är viktigast och att inga barn arbetar här. I Sverige har dem bättre arbetsmiljö och har inte lika stora krav av cheferna som i Japan och konstigt nog blir svenskarna mer betalda. Annars är Toyota och Nissan stor konkurrenter och exporterar bilar i Japan. Men som tur är har jag en billig lägenhet och behöver inte därför söka något jobb. Jag åker hem med grannens bil och sätter på lite Creedence Clearwater Revival och The Animals i cd-spelaren. Jag tinade upp och åt lite ris i min lägenhet, slog en signal till Yngwie som jag skulle möta om några dagar.

Det var allt för nu, hejdå!

/Erik

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards