Direktlänk till inlägg 19 april 2013

Tokyo, lägenhet, ris och jordbävningar. Första dagarna i Tokyo.

Av Erik H - 19 april 2013 13:24

   Halloj igen!

Nu är jag mitt i centrala Tokyo och jag har stigit in i mitt min lägenhet på ungefär 9000 kr/månad. Det är dyrt, i Sverige är det ungefär 4500 kr/månad. Men förstås är ett ganska rimligt pris om man tänker på att det bor ungefär 30 000 000 (30 miljoner,lite mer än 3 Sverige) människor i Tokyo och att det är dyrt att äga land här när 73% är berg och det är svårodlat på gräsplättarna. Japan är ett av världens rikaste länder, även om det blev en ekonomisk kris efter att dem förlorade kriget. Japan exporterar elektronik, datorer, maskinerer och bilar till Sverige i hög kvalite, dock så har Japan inga större naturtillgångar då Sverige har järnmalm m.m

Jag har tagit en promenad runt i en liten bit av staden och lyssnat på Mr Roboto av Styx. Det är också många band och artister som har först blivit kända i Japan - och sedan i resten av världen. Folk kryllar runt som myror och i Japans tåg är det helt fullpackat. Vakterna utanför bestämmer vilka som ska in och vilka som inte får plats. Det japanska folket är mycket artiga och välutbildade. Jag har var i en restauraung nyss, maten åkte runt på transportband som cirkulerade runt hela tiden. Jag åt ris och sushi. Ris (och fisk) är Japans viktigaste matkälla eftersom som skrivet ovan är ungefär 20% av Japan beboelig och det är svårodlat och då passar det att odla ris därför det är lättodlat. I Sverige har vi mycket större utbud på mat som leder till att vi blir vana med att alltid ha det så. Men det spelar ingen roll för mig, jag gillar ris och fisk, speciellt fisk. Det sägs att det är hundratals med jordbävningar per år och därför har man specialbyggda konstruktioner som ska tåla naturkratastrofer. Istället för en skakande rörelse har byggnaderna blivit designade till att bara gunga lite. Kanske ska man besöka en jordbävningssimulator (Gratis också!) i staden Nara inom de närmsta dagarna så jag är förberedd. 

          

 I Japans huvudstad finns det lika mycket liv som på natten och dagen.


/Erik


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Erik H - 28 maj 2013 10:27

Väckarklockan ringde. Chicago spelades upp. Nu var det en till ny dag i Tokyo - eller det var. På den senaste tiden har jag varit och besökt 皇居, Kōkyo, där den kejserliga familjen bor. Det hela ligger på en enorm park med en ö mi...

Av Erik H - 26 maj 2013 13:16

Tjenare monsterdiggare (godzilla ref.). Eller som man säger i Japan, Konitchiwa!   På en av Japans tv-kanaler NHK, som tur var med engelsk översattning på text, var det ett program om kärnkraftverk och energi. Det inledes med Minamata olyckorna s...

Av Erik H - 21 maj 2013 10:17

Sensoi Tempel och på japanska (金龍山浅草寺, Kinryū-zan Sensō-ji), japp, nu har jag besökt Japans äldsta och mest kända tempel som byggdes vid 600 talet e.kr. Det är ett buddhism tempel. Det ser ut som et...

Av Erik H - 16 maj 2013 12:37

Halloj! Återigen bloggar jag från Tokyo, Japan. Som skrivet i föregående blogg har jag besökt Shinagawa Aquarium. Först var det tänkt att jag skulle besöka det i tisdags, men efter att jag kollade deras hemsida kvällen innan såg jag att varje tis...

Av Erik H - 14 maj 2013 10:29


  Halloj! Som förra bloggen nämnde jag min Places-to-visit-in-Tokyo handbok, den har jag läst i igen och har därför besökt följande ställen: Jag har kollat på Sumo, besökt Shinagawa Aquarium, och promenerat över Shybuya Crossing. Igår var det e...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards